• (+420) 728 948 479
  • Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Proč je franšízová smlouva tak důležitá a co by měla vlastně obsahovat?

Proč je franšízová smlouva tak důležitá a co by měla vlastně obsahovat?

Franšízová smlouva je licenční smlouva, uzavřená mezi franšízorem a franšízantem. Uděluje franšízantovi zákonné povolení používat duševní vlastnictví, systémy a značku franšízora výměnou za předem stanovenou výši finanční odměny.

Uvažujete o tom, že si založíte vlastní franšízu? Ještě předtím, než se do podnikání vrhnete, stanovte si jasné podmínky pro provozování franšízy. Ty vás totiž ochrání před neoprávněnými změnami a zneužíváním ze strany franšízora. Podívejte se, co by správně sepsaná franšízová smlouva měla vždy obsahovat, abyste se tak vyhnuli případným sporům a finančním ztrátám.

  1. Totožnost franšízora a franšízanta – smlouva musí vždy obsahovat jméno a identitu každého, kdo se účastní právního vztahu
  2. Zveřejnění – smlouva musí obsahovat údaj o zpřístupnění franšízy (Franchise Disclosure Document – FDD) v případě, že to legislativa požaduje. FDD je dokument, který uvádí podrobnosti o franšízorovi, včetně jeho právní historie, finanční situace, struktury společnosti apod.
  3. Doba trvání franšízové spolupráce – smlouva stanovuje dobu, po kterou bude franšízová spolupráce trvat a upravuje veškerá práva na její obnovení
  4. Definice – franšízová smlouva zahrnuje také definice k pojmům, jako je oblast území, provozní příručka, licenční síť, ochranné známky, datum zahájení franšízové spolupráce atd.
  5. Struktura poplatků – každá franšízová smlouva by určitě neměla opomenout jasně stanovený vstupní poplatek za provozování franšízy a licenční či další případné poplatky, které je potřeba uhradit před začátkem spolupráce nebo v jejím průběhu
  6. Marketing a reklama – dokument seznámí franšízanta s reklamními strategiemi franšízora včetně povinností ohledně marketingu a reklamy, které pro franšízanta vyplývají
  7. Provozní požadavky – ve franšízové smlouvě jsou uvedeny všechny provozní postupy, které franšízant musí dodržovat, včetně např. provozní příručky. Tyto postupy se velmi liší v závislosti na stylu podnikání
  8. Právní a regulační předpisy – franšízová smlouva musí být vždy v souladu se zákony a předpisy, které se vztahují k podmínkám provozování franšízy
  9. Právo franšízanta – smlouva také stanovuje a upravuje možnost franšízanta z podnikání odejít
  10. Postup v případě nemoci či úmrtí – dokument zahrnuje také smluvní postupy pro případ, že dojde k náhlým a neočekávaným událostem
  11. Porušení smlouvy – v případě nedodržení podmínek a porušení smlouvy stanovuje dokument podmínky ukončení spolupráce s franšízantem a další právní důsledky tohoto kroku
  12. Povinnosti franšízanta a omezení franšízy po ukončení – smlouva upravuje podnikání a způsob jednání franšízanta po ukončení franšízové smlouvy, konkrétně např. dohodu o zákazu konkurence

Zajímá vás, jak získat licenci na provozování značky EXTÉRIA MARKET ve vašem městě? Kontaktujte Ing. Lucii Šimíkovou na telefonním čísle +420 702 036 721  a my vám poskytneme podrobnější informace.

Proč je franšízová smlouva tak důležitá a co by měla vlastně obsahovat?


Česká asociace franchisingu

ČESKÁ ASOCIACE FRANCHISINGU (ČAF) je nezisková profesní organizace sdružující na národní úrovni poskytovatele franchisingu – franchisory a odborníky z oblasti práva a poradenství zaměřující se na problematiku franchisingu. ČAF vznikla v roce 1993 a jejími členy jsou jak velké a známé mezinárodní značky, tak i menší tuzemské franchisové systémy.

Kontakt

Česká asociace franchisingu, z.s.
Těšnov 5, 110 00 Praha 1

 (+420) 728 948 479
 caf@czech-franchise.cz

IČ: 49625811

Copyright © 2024 Česká asociace franchisingu